Sociaal ondernemen en jobcoaching bij Albert Heijn

Albert Heijn werkt al jaren met Wajong kandidaten in de winkels en het magazijn. “Het hoort er gewoon bij. We willen midden in de maatschappij staan, midden tussen de mensen”, aldus Gemma de Beer, regio lead participatie Zuid Nederland. “Intern is alles geregeld, de uren, het kostenplaatje, de formulieren. De landelijke afspraken met UWV zijn praktisch en simpel, dit zorgt ook voor een prettige samenwerking met het WerkgeversServicepunt van UWV in Nijmegen.”

Sociaal ondernemen en jobcoaching

Gemma: “Het gaat erom dat je samen die verantwoordelijkheid neemt om goede mensen aan het werk te helpen. Ieder heeft daarin zijn eigen rol. Openstellen en passend maken is de verantwoordelijkheid van UWV. Onze WSP adviseur verschaft ons toegang tot deze middelen en kennis. De Kandidaatverkenner bijvoorbeeld, gerichte werving, of een zorgvuldige inschatting van wat kandidaten nodig hebben.”

“Het begint met ambitie, daarna volgt een pilot. Daaruit blijkt wat er nodig is. Dat zijn bijvoorbeeld de administratieve zaken; je zorgt dat alle hobbels weggewerkt zijn. Vervolgens is het een kwestie van goede voorbeelden zoeken en deze te benoemen als succesverhalen. Vanuit daar ga je de echte plaatsingen realiseren. Ja, dan gaat het redelijk snel met de positieve beeldvorming. Ons hele participatieteam bestaat trouwens uit mensen die uit de winkel komen. Je kent dus alle ins en outs, de functies en de mogelijkheden.”

Participatieteam

“Onze interne jobcoach Tineke de Roo heeft nauw contact met onze vaste adviseur van WSP Nijmegen en is direct betrokken bij het sollicitatieproces. Uit ervaring weet ik: WerkgeversServicepunt Nijmegen kan altijd iemand vinden. Vaak ligt voor nieuwe medewerkers een onbepaalde tijd contract in het vooruitzicht. Soms zijn er onvoorziene omstandigheden of past de kandidaat beter in een andere vestiging. Dit neem je mee in een vervolgzoektocht.”

Met onze inspiratiemaand voor Wajongers proberen we kandidaten laagdrempelig te benaderen voor een baan bij de Albert Heijn. Dat werkt! – Jill van Zuijlen, adviseur WerkgeversServicepunt Nijmegen

Buddy’s en jobcoaching

“Het is belangrijk dat de eerste werkervaring goed is”, vertelt Gemma. “Voor onze jeugdige medewerkers hadden wij al buddy’s en deze aanpak gebruiken wij ook voor onze Wajongers. Daarbij is een jobcoach actief. Een duurzame aanpak waarmee we eventuele problemen snel signaleren en bijsturen.”

Tineke: “Als interne jobcoach heb ik veel contact. Onze kandidaten kennen me allemaal, ze mogen me appen, ook in het weekend. Ik weet wat de winkels willen en waar de pijnpunten en mogelijkheden zitten. Ik ken alle taken, ik knip en maak dingen op maat. Laatst nog klaagde een klant over de doofheid van een medewerker. Collega’s komen daar dan voor op. Ik vind het mooi dat we die cultuur hebben. Wat mij betreft mag er een bord bij de ingang: bij ons kunt u mensen tegenkomen die nog dingen mogen leren.”

Contract of uitstroom

“Vaak ligt voor nieuwe medewerkers een contact voor onbepaalde tijd in het vooruitzicht”, vertelt Gemma. “Chronisch beperkten voor wie dit een droombaan is en waarvan wij zien dat het past. Klantcontact moet wel kunnen. Dat is niet altijd voor iedereen weggelegd. In het magazijn van een Albert Heijn XL zijn langere diensten mogelijk, een unieke plek voor iemand die alleen achter de schermen kan werken.
Vaak willen mensen fulltime werken. Dat kan binnen Albert Heijn niet, dus zie je dat ze uit zichzelf uitstromen. We bieden ook ruimte aan mensen met een psychisch verleden. Zij kunnen daarna met wat werkervaring weer op de arbeidsmarkt terecht komen. Een mooie opstap naar een passendere baan.”

Een sollicitatiegesprek noemen we gewoon een kennismakingsgesprek. We letten goed op dat we kandidaten niet overschatten. – Tineke de Roo, interne jobcoach

Toekomst

Gemma: “Als landelijke speler willen we gewoon zonder gedoe mensen aan het werk kunnen helpen. De Wajong doelgroep klopt nu bij de gemeenten aan. De landelijke afspraken met UWV willen we graag voortzetten. Het werkt simpel en praktisch. Maar 288 gemeentes met verschillende regeltjes en beleidsverordeningen … dat is lastig.

Het is ook afwachten wat de wetgeving gaat doen. Gaat de doelgroep die is aangemerkt er anders uitzien? In de praktijkroute komen er nu bijvoorbeeld ook statushouders bij. Die dynamiek blijft en daar zullen we op blijven inspelen.”