Ook mensen met een rugzakje kunnen prima in de horeca meelopen

Hofmans Catering verzorgt dagelijks 2100 ambachtelijke warme en koelvers maaltijden in de regio. In de keuken is het dringen geblazen met alle koks en assistentie. Eigenaar en bedrijfsleider Ger Hofmans: “Ons concept? We doen het anders. Vanwege onze groei zoek ik doorlopend personeelsoplossingen. WerkgeversServicepunt Nijmegen ondersteunt ons al vijf jaar met succes.”

Verse ingrediënten en dagelijks contact met de klant

Ger Hofmans: “We koken uitsluitend met dagverse producten in onze eigen keuken in Malden. Diezelfde middag bezorgen we bij de mensen thuis en op groepslocaties. We komen dagelijks bij de klant met onze maaltijdservice. We signaleren veel. Dat sluit goed aan op bijvoorbeeld de thuiszorg en familiebezoek.”

Werving en advies personeel

Hofmans heeft nu zo’n 70 man personeel in dienst. “Vanwege uitbreiding zoek ik doorlopend afwassers, bezorgers, bandmedewerkers, koks en keukenassistentie. Soms houdt de zekerheid van een goede WW-uitkering gemotiveerde mensen tegen. Door snel contact met het WerkgeversServicepunt weet ik dan welke subsidie of regeling we dan kunnen inzetten. En voelt de kandidaat toch genoeg zekerheid om te starten.”

Ook mensen met een rugzakje kunnen prima in de horeca meelopen. – Ger Hofmans

Participatiewet en banenafspraak?

“Als je denkt aan de toekomst, dan weet je dat we allemaal in dezelfde vijver gaan vissen. Ik wil dat vóór zijn. Die 100.000 banen, dat moet werkgevers toch lukken! Ook mensen met een rugzakje kunnen prima in de horeca meelopen. Na jaren thuis moeten ze weer op de rit komen. Een proefplaatsing via een regeling van UWV biedt dan uitkomst. Onze WSP adviseur ondersteunt ons daarbij.”

Waarom WSP Nijmegen?

“Het is heel simpel: als ik na 1 telefoontje snel en goed wordt geholpen, dan kom ik terug. Eén aanspreekpunt werkt voor ons perfect. Onze vaste adviseur heeft kennis van onze branche. Het is belangrijk dat zij aan een paar woorden genoeg heeft en dat ik met haar kan sparren over complexe zaken. De zorgvuldige en persoonlijke werkwijze van WerkgeversServicepunt Nijmegen past bij mijn bedrijf, ik word er blij van. Vrijwel zonder uitzondering zijn alle plaatsingen van kandidaten tot nu toe een succes.”

De zorgvuldige en persoonlijke werkwijze van WerkgeversServicepunt Nijmegen past bij mijn bedrijf. – Ger Hofmans

Thuissituatie medewerkers belangrijk

“Als het thuis niet goed gaat, dan heb je een probleem op het werk. En andersom. Ik hoef echt niet alles van mijn personeel te weten, maar ik hoor wel veel. In de kantine zit iedereen bij elkaar, geen groepjes. Ik wil ook dat onze externe jobcoaches bij de mensen thuis komen.”

Hoe ziet Hofmans de toekomst?

Terwijl hij een blik in de keuken werpt, vervolgt Ger: “Het wordt het hier wat krap op de vierkante meter. We groeien bijna uit onze voegen door alle nieuwe opdrachten en de uitbreiding van ons personeel. Daarom hebben we een stuk grond achter ons huidige pand gekocht. Daar gaan we volgend jaar nieuwbouw plaatsen. We scheiden dan de keuken van de bezorging, de catering en het facilitaire deel.”

“Ik doe personeelszaken er nu nog bij, maar ook dat gaan we professionaliseren. Ik verwacht beter beslagen ten ijs te komen met meer inzicht in mijn personeelsbestand. Zo kunnen we nog meer voordeel halen uit onze samenwerking met WSP Nijmegen.”