De perfecte secretaresse via WerkgeversServicepunt

Na een succesvolle proefplaatsing via WerkgeversServicepunt Nijmegen tekent Veronique haar arbeidscontract bij FysioNovio. Maar al direct na haar indiensttreding breekt de secretaresse haar pols. Gelukkig wordt dit volgens afspraak vergoed door de No-Riskpolis via UWV. Nu Veronique weer op volle sterkte is, bekijken we hoe deze ‘match’ is verlopen. Welk risico loop je als werkgever? Van welke voordelen kun je gebruik maken? En wat heeft een ondernemer nodig van WerkgeversServicepunt?

FysioNovio

FysioNovio is een groeiende praktijk voor fysiotherapie, sportfysiotherapie, manuele therapie en dry needling. “We behandelen uiteenlopende klachten: chronische en acute pijn, sportblessures en herstel na een ongeluk of operatie”, vertellen eigenaren Guido Souren en Pim Kreutzer, beide ook medeoprichters van Schouder Centrum Nijmegen. “Toen onze secretaresse Tiny bijna omkwam in het werk, bleek WerkgeversServicepunt Nijmegen een handige – voor ons nog onbekende – partij bij onze zoektocht naar een nieuwe medewerker en eventuele subsidiemogelijkheden.”

Intrinsieke motivatie

Pim: “Onze adviseur van WerkgeversServicepunt gaf op onze eigen locatie heldere uitleg over de werkwijze en regelingen bij de kandidaten voor onze secretaresse functie. Uit de 10 gegadigden sprong kandidate Veronique er voor ons uit. In korte tijd is zij van grote toegevoegde waarde gebleken voor onze praktijk. Denk aan het hele AVG-gebeuren dat ze heeft opgepakt! Ook beschrijft ze al onze werkprocessen. Allemaal zaken waar wij in ons enthousiasme weleens aan voorbij gaan.”

Veronique: “Ik heb de ziekte van Crohn en zou alle dagen op de bank kunnen gaan zitten. Maar: ik heb een enorme drive om te werken. Ik kan bij FysioNovio kortere werkdagen maken, waardoor ik goed in balans blijf.”

 

Subsidies werkgever

“Dat onze nieuwe secretaresse enige flexibiliteit nodig heeft en ‘maar’ maximaal 28 uur kan werken, is in onze praktijk prima in te passen”, aldus Pim. “Het geeft zekerheid dat we aanspraak kunnen maken op de No-Riskpolis van UWV, zodat we geen onnodig ondernemersrisico lopen bij uitval. Die regeling heeft zijn dienst al bewezen toen Veronique haar pols recentelijk brak. De Proefplaatsing – in de eerste twee maanden – was ook een mooie risico- en kostenvrije manier om samen te bekijken of het aanbieden van een contract realistisch was.”

Een vast aanspreekpunt

“Er zijn nogal wat grijze gebieden in de regelgeving, terwijl je als ondernemer graag het risico zo klein mogelijk wilt houden”, vertelt Guido. “Ik wil het liefst alles zwart op wit hebben in een contract, denk aan de aangeboden No-Riskpolis van UWV voor Veronique. We kwamen daar in eerste instantie niet goed uit. Je hebt als werkgever en werknemer al snel te maken met verschillende contactpersonen binnen UWV en dat maakt het er niet overzichtelijker op.

Ik vind dat in de communicatie met UWV een zwaardere rol is weggelegd voor de adviseur van het WerkgeversServicepunt. – Guido Souren, FysioNovio

Denise van Hoof, adviseur bij het WerkgeversServicepunt, licht toe: “UWV heeft helaas geen toegankelijk imago bij werkgevers. Daarom zetten wij in op persoonlijk contact. Met andere woorden: bel ons en wij zoeken het achter de schermen voor u uit. Onze adviseurs kunnen snel schakelen met deskundigen binnen en buiten UWV.”

Veronique heeft ook gemerkt dat het contact met UWV positief verandert: “In mijn speurtocht naar een passende baan heb ik veel gehad aan Angèle Stad van UWV WERKbedrijf. Haar inleven in mijn situatie, plus haar contact met de adviseurs van WerkgeversServicepunt Nijmegen maakt dat ik bij FysioNovio nu helemaal op mijn plek zit.”

Je moet een beetje lef en geduld hebben

Guido: “Als werkgever wil ik graag vooraf weten welke subsidie aan welke kandidaat hangt. Het ontbreken van een pasklaar antwoord kan een hogere drempel opwerpen om daadwerkelijk iemand aan te nemen. Het toekennen van een subsidie laat soms even op zich wachten. WerkgeversServicepunt kan die verwachtingen managen en bijsturen waar het mis dreigt te gaan. Gelukkig heeft deze stap bij ons prima gewerkt!”

Checklist en WerkgeversPortaal

Veronique merkt op dat kleinere ondernemers niet alles pasklaar op de plank hebben liggen als het gaat om personeelszaken. Dit vaak in tegenstelling tot veel grotere werkgevers. “Een checklist zou nuttig zijn, met bijvoorbeeld de aandachtspunten bij een proefperiode via het WerkgeversServicepunt, het contract en indiensttreding.”

FysioNovio was nog niet aangesloten op het WerkgeversPortaal van UWV. “Het scheelt een hoop gedoe als de adviseurs van WSP Nijmegen daar elke ondernemer op wijzen. Er is veel winst te behalen op dat vlak.”

Ambities

“Er ligt hier elke dag een stapel werk op me te wachten”, vervolgt Veronique. “Heerlijk! De andere (parttime) secretaresse, Tiny en ik vullen elkaar goed aan. FysioNovio biedt mij een gemoedelijke werkplek waar oog is voor elkaar. Ik word gewaardeerd en ik ben de komende jaren nog niet uitgeleerd. Kortom: dit is het echte werk – en dat voelt goed.”

Guido: “We proberen bij onze werknemers in een vroeg stadium in kaart te brengen wat ieders ambitie is. Dus: waar ligt je werkplezier, wat is jouw wens, hoe past dat bij de gezamenlijke ambitie van onze praktijk? Dat klikt goed met Veronique en daarover blijven we in gesprek met elkaar.” Afsluitend: “We willen voor onze medewerkers, cliënten en verwijzers een van de beste fysiopraktijken van Nijmegen zijn.”

 

Lees verder

Proefplaatsing
No-Riskpolis
WerkgeversPortaal UWV

Stel uw vraag

Team adviseurs
Contactformulier